Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP)

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP) rozpoznaje krytyczne sytuacje podczas jazdy i stabilizuje samochód poprzez przyhamowanie poszczególnych kół i ingerencję w układ sterowania silnikiem. ESP działa podczas jazdy z dowolną prędkością. Układ ten umożliwia panowanie nad samochodem w trudnych sytuacjach na drodze, np. podczas pokonywania zakrętów ze zbyt dużą prędkością. Zmniejsza on ryzyko poślizgu na tyle, na ile pozwalają na to właściwości nawierzchni, i tym samym stabilizuje tor jazdy samochodu. Z systemem ESP są zintegrowane inne systemy, takie jak system zapobiegający blokadzie kół (ABS), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBV), elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) oraz układ antypoślizgowy (ASR). Najnowsza wersja systemu – o nazwie ESP 8.0 – wyposażona jest dodatkowo w funkcję osuszania tarcz hamulcowych. W niesprzyjających warunkach drogowych system w sposób niewyczuwalny dla kierowcy w regularnych odstępach czasu zbiera z tarcz hamulcowych zgromadzoną na nich wodę poprzez zbliżanie okładzin hamulców. Proces ten umożliwia znaczne skrócenie drogi hamowania na śliskiej nawierzchni.

Wskazówka: System ESP działa w ramach obowiązujących praw fizyki. W sytuacji, gdy kierowca przeceni możliwości układu jezdnego i systemu ESP, może dojść do kolizji.

Zobacz więcej »