Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych to system umożliwiający eliminację sadzy ze spalin silnika. W samochodach Audi zastosowano najnowsze rozwiązanie technologiczne, tzw. „Catalysed Soot Filter” (CSF), którego powierzchnia pokryta jest powłoką z cząstek metali szlachetnych. Filtr ten działa na dwa sposoby. W przypadku regeneracji biernej następuje powolna i oszczędna przemiana zbierającej się w katalizatorze sadzy w dwutlenek węgla. Proces ten zachodzi w temperaturze od 350º do 500º i jest – szczególnie podczas jazdy na autostradzie - procesem ciągłym.

W przypadku dłuższego użytkowania i niewielkiego obciążenia pojazdu, np. podczas jazdy miejskiej, temperatura spalania średnio co 1000-1200 kilometrów podnosi się do 600º, umożliwiając dodatkową regenerację filtra. Zgromadzone w filtrze cząstki ulegają wówczas spaleniu.