Turbosprężarka napędzana spalinami

Turbosprężarka jest najczęściej stosowanym typem sprężarki w przemyśle samochodowym. Zasada działania: Wirnik turbiny wykorzystuje energię strumienia gazów wylotowych, napędzając umieszczony na tym samym wale wirnik łopatkowy sprężarki. Wirnik spręża zassane powietrze i tłoczy je do cylindrów. Dzięki temu silnik dysponuje większą ilością powietrza, które jest niezbędne do procesu spalania. Pozwala to na osiągnięcie nie tylko większej mocy i wyższego momentu obrotowego, lecz także wyższego współczynnika sprawności w porównaniu do silników wolnossących o identycznej pojemności skokowej. W samochodach marki Audi szczególnie silniki o dużej mocy są wyposażone w zależności od wersji nawet w dwie turbosprężarki (biturbo).

Wcześniej główną zaletą turbosprężarki była możliwość zwiększenia mocy. Dziś większy nacisk kładzie się na oszczędność paliwa i redukcję spalin, a także na moment obrotowy. Obecnie w silnikach wysokoprężnych stosuje się sprężarki, których geometria turbiny w zależności od obciążenia silnika zmienia się na skutek zmiany ustawień łopatek wirnika. Są to tzw. sprężarki ze zmienną geometrią łopatek turbiny (VTG).